En av de tekniska detaljer som brukar tas upp av så gott som alla sökmotoroptimerare är att URLarna (webbadresserna) ska innehålla de viktigaste nyckelorden för sidan de leder till. Det gör t.ex. det här inlägget, och det går nästan inte att besöka en sajt som handlar om sökmotoroptimering utan att urlarna skrivs ut på liknande sätt.

Och läsliga urlar är bra! Tro inget annat. En tumregel som vi brukar försöka hålla oss till är att man ska kunna komma ihåg en url, och allra helst förstå vad sidan ska handla om bara av att läsa adressen. Det innebär samtidigt att urlarna inte bör bli sådär nästan fånigt långa som de kan bli i strävan att göra dem så sökmotorvänliga som möjligt.

Men är läsliga urlar verkligen ett måste? Nej. Egentligen inte. Men det hjälper, särskilt för nya sajter. Men för gamla, etablerade sajter med många inkommande länkar är det absolut inte nödvändigt att skriva ut de viktigast nyckelorden i URLen.
Min personliga sajt är ett bra exempel på den senare kategorin. Den placerar sig väldigt bra vid sökningar på ordet sökmotoroptimering, tvärsemot alla riktlinjer, och i stark konkurrens av sajter som använder och ibland överanvänder denna teknik. I resultatlistan hittar man många exempel på läsliga sökvägar:

  • /marknadsfoering/soekmotorer/optimering/soekmotoroptimering.html
  • /soekmotoroptimering.html (och .htm och .asp)
  • /wiki/Sökmotoroptimering

Men där finns lika många exempel på sajter som har valt bort att optimera urlarna för söktermen. Ändå placerar de sig lika bra eller bättre än de sajter som har använt sig av sökfrasen i URLen. Samtidigt kan man enkelt konstatera att sökresultaten nästan saknar UTLar som är en halv kilometer långa och med massor av utskrivna variabler.

Men det finns dåliga URLar

För det finns naturligtvis gott om sajter som aldrig får en chans i sökresultaten, och som faktiskt även försvårar för sina användare genom att använda alltför krångliga adresser. Denna typ av URLar innehåller gärna alltför många variabler, eller har alltför långa och krångliga variabelvärden.
En gammal SEO-myt säger att man ska undvika URLar som innehåller variabeln ID. Det stämmer till viss del, men bara om värdet för variabeln är väldigt långt. Enligt vår erfarenhet bör det inte innehålla mer än 5 tecken.
www.lindqvist.com/index.php?ID=1945 är en url som lyckas väldigt bra i sökresultaten trots variabeln ID. Men skulle vi hänga på ytterligare en variabel (&katID=173) eller lägga dit ett sessionsvärde (&SID=1s57s45iyst3) så skulle den aldrig ha en chans. Vid det här laget börjar urlen dessutom bli så lång att den kommer att radbrytas i många mailprogram.
www.lindqvist.com/index.php?ID=1945&katID=173&SID=1s57s45iyst3
Vi har gott om exempel på sajter som klarar sig alldeles utmärkt i konkurrensen om sökplaceringarna trots att de innehåller en ID-växel. Och om vi gräver riktigt djupt kan vi till och med hitta en och annan gammal sida från väletablerade sajter som lyckas knipa förstaplaceringen även med lång-långa urlar. IDG placerar sig t.ex. överst på Google när man söker efter sökoptimering. De gör det med en URL som en ny sajt aldrig skulle kunna använda:
www.idg.se/ArticlePages/200502/21/20050221123507_IDG.se839/
20050221123507_IDG.se839.dbp.asp

IDG har mycket annat på plats, som gör att de kommer undan med denna oläsliga och nästintill oanvändbara webbadress. Framför allt är det sajtens ålder som spelar in, men även några riktigt bra inkommande länkar.