SEOmoz.org hittar vi en amerikansk genomgång av hur mycket tid man procentuellt sett bör lägga ner på de olika delarna som krävs för underhållet av en webbsajt. Sammanställningen är gjord ur ett rent webbmarknadföringsperspektiv, där sökmotornärvaro ses som den viktigaste marknadsföringsåtgärden. Artikeln Time Distribution for Effective Online Marketing är skriven av den internationellt kände sökmotoroptimeraren Rand Fishkin (Randfish).

Här följer en avkortad, och väldigt fri översättning av den ursprungliga texten, som i sin helhet återfinns på www.seomoz.org/blogdetail.php?ID=1429

  • Sammanställning av unikt viralvänligt innehåll för sajten (40 %)
    Detta innefattar artiklar, bloggposter, formulär, tillämpningar och multimedia-innehåll av olika slag med högt användningsvärde för sajtens besökare. Med termen viralvänligt innehåll avser Randfish sådant innehåll som spontant leder till att intresserade sajtbesökare tipsar vänner om sidan, eller länkar till den (som vi just har gjort härifrån).
  • Utveckla nya funktioner/ny design (25 %)
    Detta, anser Randfish, särskilt i dessa Web 2.0-tider, vara lika viktigt som att utveckla nytt innehåll. Det gäller att erbjuda så många möjligheter som möjligt för sajtens besökare att hitta och sprida innehållet på sajten till så många som möjligt.
  • Omvärldsundersökningar (10 %)
    Handen på hjärtat – hur många timmar ägnar du varje vecka åt att hålla koll på nya och gamla konkurrenter, sökmotorplaceringar och nya viktiga termer inom ditt arbetsområde?
    Den som inte ägnar åtminstone en tiondel av tiden åt detta viktiga ämne kan lätt komma att bli omsprungen, långt innan upploppet.
  • Deltagande i olika webb-communities inom ditt område (10 %)
    Denna typ av åtgärd har oftast den högsta graden av direkt mätbara resultat för din sajt. Deltar du på de forum som diskuterar ditt ämnesområde? Besöker du de viktiga bloggarna och visar du där att du följer med i diskussionerna? Om inte – börja. Visa upp dig, ditt företag och din affärsidé.
  • Tester och uppföljning baserat på besökardata (10 %)
    Håller du koll på vad besökarna gör på din sajt? Når de fram till köp, lead eller till att ta kontakt? Använder du rätt statistikverktyg på sajten så vet du vad besökarna gör och inte gör och kan ändra sajten utefter besökarnas verkliga betéende.
  • Manuellt länkbyggande (5 %)
    Sist, och faktiskt i såväl lägst prioriterat som det som du bör lägga minst tid på. Om du inte har en sajt som andra länkar till spontant, så bör du snarare lägga mer tid på att ta reda på varför du inte får de spontana länkarna än att tjata dig till eller köpa nya länkar från den typ av sajter som är beredda att sälja eller byta länkar.

Man kan diskutera om Rand Fishkins procentsatser är överförbara på svenska förhållanden, eller på andra nischer, men de flesta som har kommenterat hans siffror på SEOmoz.org verkar hålla med om att viktningen är i stort sett korrekt.

Naturligtvis förskjuts de olikas inbördes ordning väldigt stort beroende på vilken fas av utveckling en sajt befinner sig i. Men för en någotsånär inarbetat sajt tycker jag att de stämmer väldigt bra med verkligheten.