Fredrik Nilsson har som Art Director för Digitala media sedan 1999 arbetat med strategi, koncept och formgivning åt kunder över ett brett spektrum.
Karriären påbörjades hos internetkonsulten Mind efter att utbildningen hos IT College Göteborg avslutats. I uppdragen hos Mind låg fokus oftast på att skapa större Internetprojekt, men efter två lärorika år hos Mind drogs Fredrik till reklambranschen med dess mer kampanjinriktade uppdrag.
Detta ledde till att Fredrik sökte sig till reklambyrån Nerell More Wunderman där han anställdes av Dan Rasmussen. Flera av de projekt Fredrik arbetade med under de 4 år han var på NMW belönades med priser, bl.a kampanjer för SEB, Röda Korset och Posten.
Därefter följde 3 år som frilansande Art Director åt flera av Sveriges namnkunniga byråer samt åt egna kunder. Som frilans fick Fredrik Nilsson en större inblick i strategi, projektledning och ekonomi men upptäckte även att det var svårare att realisera allt man ville göra. Det var dags att starta eget.
Idag driver Fredrik sedan 3 år bolaget Opacity.sthlm som fokuserar på att skapa kreativa kampanjer i rörlig, skärmbaserad media. Bland kunderna hos Opacity.sthlm finns bl.a. Philips, Coca-Cola och Match.com. Fredrik arbetar projektvis som AD för Carnaby och har hos oss bland annat arbetat med uppdrag för IDG och Fairtrade.