Carnaby Solutions

  • Start
  • Synlighet
    • Sökmotormarknadsföring
    • AdWords SEM
    • Digital annonsering
    • Digital marknadsföring
  • Säljprocesser
    • Konvertering
    • Webbstrategi
    • Leda till butik genom off web sales
  • Analys
    • Nulägesanalys
    • Webbanalys
    • Analyser för varumärkesarbete
    • E-postmarknadsföring
    • Rapporter och rapportverktyg
  • Utbildning
    • Utbildning SEO
    • Utbildning Google Analytics
  • Arbetsgrupp
  • Blogg
  • Om Carnaby
  • Kontakt

Läsliga URLar

25 maj, 2006 av Nikke Lämna en kommentar

En av de tekniska detaljer som brukar tas upp av så gott som alla sökmotoroptimerare är att URLarna (webbadresserna) ska innehålla de viktigaste nyckelorden för sidan de leder till. Det gör t.ex. det här inlägget, och det går nästan inte att besöka en sajt som handlar om sökmotoroptimering utan att urlarna skrivs ut på liknande sätt.

Och läsliga urlar är bra! Tro inget annat. En tumregel som vi brukar försöka hålla oss till är att man ska kunna komma ihåg en url, och allra helst förstå vad sidan ska handla om bara av att läsa adressen. Det innebär samtidigt att urlarna inte bör bli sådär nästan fånigt långa som de kan bli i strävan att göra dem så sökmotorvänliga som möjligt. [Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: seo, url

Se upp med vart och hur ni länkar!

17 maj, 2006 av Nikke 2 kommentarer

Google har under våren gjort om väldigt mycket av rutinerna för hur de spindlar sajter och lägger till dem i sitt index. Omdaningen av denna bakomliggande infrastruktur har gått under smeknamnet Bigdaddy. I princip kan man säga att Googles webbspindel Googlebot har blivit intelligentare, och att funktionerna för hur sidor läggs in i indexet har blivit en smula petigare.

Skillnaderna verkar främst röra sig om att själva spindeln kan avgöra vilka sidor som ska hämtas, och att inte alla hämtade sidor släpps in i indexet. Själva algoritmen, som avgör turordningen för sökresultaten verkar däremot inte alls ha ändrats ännu i år. [Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering

Sökord? Optimera för sökfraser istället!

8 maj, 2006 av Nikke 5 kommentarer

I stort sett alla företag som sysslar med sökmotoroptimering envisas med att prata om sökord. Vissa har till och med lagt upp hela sin försäljningsstrategi på att sälja optimering på ett begränsat antal sökord, som man kommer överens om i samråd med kunden.

Även sökmotorkritikerna fastnar ofta i diskussioner kring enskilda ord. När Realtid härom dagen skrev om Google som varumärkessnyltare, så använde journalisten Jörgen Löwenfeldt exemplet Volvo.

Men vem, förutom de närmast sörjande, söker egentligen på enstaka ord i sökmotorerna?

[Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering

Title-texten – den viktigaste texten på sidan?

18 april, 2006 av Nikke 5 kommentarer

Jag vet inte hur ofta jag har förklarat betydelsen av att använda bra title-texter på en sajt. Denna lilla text, som visas högst upp i browser-fönstret, används fortfarande helt fel på väldigt många webbplatser. Och den som misslyckas med att ha bra title-texter, misslyckas nästan helt säkert med att få besökare från sökmotorerna.

Koden för title-texten ser ut så här: och ska placeras inom header-taggen på sajten.
Det finns ett och annat att tänka på för den som vill göra rätt. [Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: seo, title-tag

Word of mouth

11 april, 2006 av Danne Lämna en kommentar

Word of mouth-kommunikation är självklart ett område som är mycket intressant att följa. Fenomenet i sig har alltid funnits men framför allt har utvecklingen av webben, med etablerade bloggare som opinionsbildare, forum etc, ju gjort att informell varumärkespåverkan har ökat rejält. Fredrik på Bisonblogg refererade i förra veckan till Ben McConnell och Jackie Huba som bl a driver bloggen Church of the customer. De kommenterar detta, ofta mycket vettigt.

En intressant sak med många word of mouth-tyckare är att de, möjligtvis en smula idealistiskt, anser att själva förlusten av kontroll av kommunikationen som sprids om ett varumärke är viktigt i sig. Det är ett lätt anarkistiskt drag som många sådana ivrare har. [Läs mer…]

Arkiverad under: Kommunikation

Googles senaste PageRank-uppdatering

7 april, 2006 av Nikke 2 kommentarer

I veckan har Google för första gången på väldigt länge uppdaterat det synliga PageRank-värdet. Det var väldigt länge sedan sist, och under tiden har Google passat på att göra om en hel del av den bakomliggande infrastrukturen för hur sökresultaten visas vid sökningar. Denna nya infrastruktur går under namnet Big Daddy och visas nu på alla de datacenter som Google använder för sina resultat. [Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering

Personliga företagsbloggar

6 april, 2006 av Danne Lämna en kommentar

Urban på uppkopplat.se reflekterar, med avstamp i David Sifrys på Technorati tankar, över dilemmat för bloggare att hinna ägna sig åt det faktiska skrivandet på bloggen när administration och kringuppgifter tar så mycket tid så att man inte hinner. Han drar parallellen till företagsbloggar där ett hinder för bloggens existens är att personer som jobbar i organisationen faktiskt inte har tillräckligt med tid för att skriva.

Jag håller med Urban om att en blogg, även en företagsblogg, måste drivas med passion och en äkthet som signalerar att det är en person i organisationen som står bakom orden. [Läs mer…]

Arkiverad under: Kommunikation Taggad som: företagsblogg

Hur får man folk att länka till ens webbplats?

4 april, 2006 av Nikke Lämna en kommentar

Alla vet att det är fullständigt nödvändigt med bra inkommande länkar till en sajt för att den ska placera sig högt i sökmotorerna idag. Bäst är dessutom riktiga länkar, från sidor och sajter som handlar om ungfär samma saker som ens egen sajt.

Frågan är bara hur man åstadkommer dessa naturliga inkommande länkar, utan att ta till metoder som sökmotorerna inte tycker om?

Vi på Carnaby förespråkar förstås ett naturligt förhållningssätt till länkarbetet. En sajt som är tillräckligt bra, och som innehåller tillräckligt mycket relevant och unik information kommer så småningom att få fler länkar än en sajt som bara presenterar ett företag och deras tjänster. När sajten har tillräckligt mycket intressant information så börjar snart länkarna komma av sig själva. [Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: länkar, seo

Det viktiga länkarbetet

2 april, 2006 av Nikke 2 kommentarer

Hur många andra sajter länkar till din? Och hur länkar de egentligen?

Först och främst gäller det att se till att sajten är byggd på ett sätt som gör att sökmotorerna trivs på den. Men när det arbetet är klart, återstår fortfarande ett långsiktigt och minst lika viktigt arbete, som handlar om att se till att andra sajter länkar till den. Helst ska de också länkar rätt, d.v.s. med rätt url, till rätt sida och med en lämplig länkad text. Det här kan vara ganska svårt, och det gäller att inte vara blyg. [Läs mer…]

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: länkar, seo

POD-casting

2 april, 2006 av Danne Lämna en kommentar

SR presenterade i veckan ett förslag som ska dras i styrelsen, som innebär att de kommer satsa ytterligare på webbaserade sändningar som t ex poddradio.

Det är ju bra men varför är det bara media som förstår vidden av distribuerade sändningar? Det är dags för företag även utanför traditionell media att se möjligheterna att komplettera sin kundkommunikation med webbaserade program för kunder att ladda hem och lyssna på. Som ett led i arbetet med att stärka sina kundrelationer t ex genom kunskapsöverföring eller underhållning. Och som leder till en ökad kontaktfrekvens med de kunder som har intresse av att ta emot innehållet.

Arkiverad under: Kommunikation

  • « Föregående sida
  • 1
  • …
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Nästa sida »

Kontakta oss

Hitta till oss

Adress: Fridhemsgatan 15, 112 40 Stockholm
Epost: [email protected]
Telefon: +46-8-201001