Sökord? Optimera för sökfraser istället!

I stort sett alla företag som sysslar med sökmotoroptimering envisas med att prata om sökord. Vissa har till och med lagt upp hela sin försäljningsstrategi på att sälja optimering på ett begränsat antal sökord, som man kommer överens om i samråd med kunden. Även...

Title-texten – den viktigaste texten på sidan?

Jag vet inte hur ofta jag har förklarat betydelsen av att använda bra title-texter på en sajt. Denna lilla text, som visas högst upp i browser-fönstret, används fortfarande helt fel på väldigt många webbplatser. Och den som misslyckas med att ha bra title-texter,...

Googles senaste PageRank-uppdatering

I veckan har Google för första gången på väldigt länge uppdaterat det synliga PageRank-värdet. Det var väldigt länge sedan sist, och under tiden har Google passat på att göra om en hel del av den bakomliggande infrastrukturen för hur sökresultaten visas vid sökningar....

Hur får man folk att länka till ens webbplats?

Alla vet att det är fullständigt nödvändigt med bra inkommande länkar till en sajt för att den ska placera sig högt i sökmotorerna idag. Bäst är dessutom riktiga länkar, från sidor och sajter som handlar om ungfär samma saker som ens egen sajt. Frågan är bara hur man...

Det viktiga länkarbetet

Hur många andra sajter länkar till din? Och hur länkar de egentligen? Först och främst gäller det att se till att sajten är byggd på ett sätt som gör att sökmotorerna trivs på den. Men när det arbetet är klart, återstår fortfarande ett långsiktigt och minst lika...

Google visar javascript-genererat innehåll

Plötsligen har Google börjat visa innehåll som genereras via javascript i sina listningar. Detta är spännande och väldigt intressant eftersom det helt plötsligt rycker undan mattan för de sajter som har försökt lura Google genom att visa en typ av innhåll för...