I stort sett alla företag som sysslar med sökmotoroptimering envisas med att prata om sökord. Vissa har till och med lagt upp hela sin försäljningsstrategi på att sälja optimering på ett begränsat antal sökord, som man kommer överens om i samråd med kunden.

Även sökmotorkritikerna fastnar ofta i diskussioner kring enskilda ord. När Realtid härom dagen skrev om Google som varumärkessnyltare, så använde journalisten Jörgen Löwenfeldt exemplet Volvo.

Men vem, förutom de närmast sörjande, söker egentligen på enstaka ord i sökmotorerna?

De allra flesta säljdrivande sökningar sker allt som oftast på längre, mer väldefinierade termer. Bilköparen vill inte ha en Volvo vilken som helst, han vill ha en billig volvo, en Volvo XC, en begagnad volvo eller en volvohandlare i närheten av Örkelljunga…

Köprelaterade sökningar är oftare sökfraser

Varje dag sker någonstans run 800 miljoner sökningar per dag på sökmotoererna. Man brukar säga att 55 % av dessa sökningarna är köprelaterade. Alltså kvalificerade sökningar från kunder som är ute efter att hitta en vara eller tjänst. När man söker för att göra ett köp så söker man inte hur som helst.

Samma sak gäller inom de flesta brancher. Sökningar på ett ord görs framför allt för att få fram en definition av ett ord, en översikt över området, eller till och med som en rättstavningshjälp. Den som är tillräckligt intresserad av något begriper snabbt att man måste avgränsa sin sökning, och den som verkligen är ute efter att köpa en specifik produkt kommer med all säkerhet att avgränsa sin sökning såpass att bara de de sajter som verkligen innehåller söktermen visas i sökmotorns listning.

Vill man däremot ha en bred översikt över ett ämnesområde så är det mycket möjligt att man skriver in ett enstaka ord i sökrutan. De resultat man då får fram hos Google är de sidor som är äldst och/eller har flest aktuella länkar.
Det är väldigt ovanligt att samma sidor visas om man utökar det enstaka ordet med ett andra. Det är däremot inte särskilt ovanligt att samma sajter visas när man varierar en längre sökfras. En sökmotoroptimerad sajt som innehåller många sidor, och som inte är hårt sökordsoptimerad, utan vars hela strukur är optimeriad för sökmotorerna kan mycket väl ligga etta på hundratals eller till och med tusentals vanliga sökfraser.