Affiliate-nätverket TradeDoubler, som är ett av Europas största nätverk för resultatbaserad marknadsföring och hantering av onlinerelationer håller nu på och implementerar ett system för att kunna hangera kontextuell annonsering enligt samma princip som Googles AdSense-annonser.

TradeDoubler har nyligen köpt det lilla svenska företaget Advertigo AB, som har utvecklat funktion och teknik för att lära ett annonssystem att känner av vilken annons som bäst skulle passa en vald annonsplats genom att automatiskt söka av sidans innehåll och matcha det mot de annonser som finns i systemet. På köpet får de Advertigos tekink för så kallad pay-per-call-marknadsföring, där en annonsör kan marknadsföra sina tjänster och endast betala per telefonsamtal som genereras via kampanjen.

Det två koncepten passar TradeDoubler som hand i handske, och torde välkomnas av såväl annonsörer som sajtägare vars sajter är med i TradeDoublers affiliate-nätverk.

TradeDoubler, meddelar i ett pressmeddelande på sin webbplats, att systemet kommer att integreras i TradeDoubers befintliga verksamhet under andra och tredje kvartalet 2006.

Kontextuell marknadsföring allt viktigare

Även om Google var först ut med AdSense, så är det inte längre bara Google, Yahoo! och andra stora textannonssystem som kan leverera kontextuella annonser. Bland affiliate-tjänsterna var Chitika eMiniMalls först ut med en teknik för att presentera relaterade produkterbjudanden till webbsidor, och utanför webben var gratistidningen Metro först ut med att trycka kontextuellt placerade annonser i eller i samband med artiklarna.