Skapa en kanalmatris

När en målgruppssegmentering är klar kan vi upprätta en plan för kommunikation.

Det finns självklart flera tänkbara kanaler för föregripande kommunikation som stärker relationen och som motverkar att kunden säger upp eller minskar sin konsumtion.

Exempelvis:

  • Att rikta e-post till målgruppen, med information, kunskapsöverföring eller konkreta erbjudanden. Att få kunden att agera med hjälp av detta, t.o.m. genomföra ett köp, är ofta ett effektivt sätt att motverka avhopp.
  • Selektiv annonsering Google. Man kan till stor del rikta budskap direkt till de individer som vi ringar in. Det kan handla om textannonsering med skräddarsydda budskap när kunden söker efter något. Det kan också handla om displayannonsering på de webbplatser som ingår i Googles nätverk.
  • Selektiv annonsering Facebook. På samma sätt kan vi ringa in en stor del av målgrupperna som också är aktiva på Facebook för att rikta motsvarande, specialanpassade budskap i den kanalen.

 

 

Kontakta oss