Att arbeta med konvertering är något som måste ske i en löpande process. Det går inte att genomföra punktinsatser där man justerar sin kommunikation vid ett visst tillfälle och sedan är nöjd. Det kräver löpande analyser för att skapa en insikt om besökare beteenden både på och omkring webbplatsen.
Den första frågan vi ställer är vilken typ av konvertering webbplatsen ska uppfylla. Det finns många olika händelser på en webbplats som kan definieras som konvertering och det gäller att välja vad man ska prioritera och fokusera på.
Exempel på områden:
- Leda till köp
- Leda till intresseanmälan, skapa leads
- Omvandla leads till kunder
- Skapa engagemang i nytto- eller nöjesfunktioner
- Leda till olika anmälningar, t ex för nyhetsbrev
- Locka till inhämtning (nedladdning) av information
- Motivera delning i t ex sociala medier (för att få nya besökare som primärt syfte)
- Skapa återvändande besökare
- Skapa merförsälning/återköp hos befintliga kunder
- Skapa korsförsäljning hos befintliga kunder
Vi undersöker om det idag finns spårning på webbplatsen där vi kan följa hur besökare agerar vid olika konverteringspunkter. Om det inte finns är det första vi gör att implementera spårning för valda, relevanta områden.
När det finns data insamlad genomför vi olika typer av analyser. Ett spår är att ringa in vad det finns för gemensamma nämnare hos besökare som konverterar, t ex köper en produkt, och hur detta skiljer sig från de besökare som inte konverterar.
Exempel på gemensamma nämnare är t ex att se varifrån olika besökare kommer till webbplatsen (sökmotorer, andra webbplatser etc), och hur besökarna beter sig på webbplatsen.
Syftet med detta är att kunna differentiera kommunikation till olika besökare utifrån t ex hur benägna de är att handla på webbplatsen.
Vi tittar också på generella hinder som kan finnas och som berör alla besökare. Exempel är att se om det finns svagheter vid utcheckning av en köpt vara, om det finns kommunikativa och grafiska hinder som gör att besökare inte hittar rätt osv.
När grundläggande analyser är genomförda påbörjas förbättringsåtgärder kring kommunikationen, ofta genom testmetodik.