Om Carnaby

Strategiarbete – sedan 2007

Carnaby Solutions är en strategibyrå som har funnits sedan 2007. Med en grund i digital marknadsföring startades Carnaby av Dan Rasmussen och Nikke Lindqvist för att stödja företag med en kunskap som kompletterade de traditionella mediebyråerna. Vi ville hjälpa våra kunder med att skapa en synlighet på nätet vid sidan av att köpa statisk reklamplats. Och det är fortfarande en viktigt del i arbetet på Carnaby.

Vi talar mycket med våra uppdragsgivare om informell kommunikation, dvs att få kommunikativa effekter utan att nödvändigtvis och enbart köpa annonsutrymme. Synlighet i sökmotorer är förstås en viktigt del. Men då handlar det inte om att skapa en kortsiktig kampanj baserad på inkommande länkar. Det är ett löpande strategiarbete som påverkar företagets hela beteende på nätet. Hur man kommunicerar på sin webbplats, hur man nätverkar utanför sajten och hur man bevakar vad som sker med företagets varumärke på internet.

Andra viktiga delar i det vi arbetar med är att verka för att den kommunikation som skapas faktiskt får en spridning. Att andra refererar till och skriver om det företaget säger. Eller att individer pratar med varandra om det. Eller att företaget själv engagerar sig i relevanta frågor på nätet utanför den egna webbplatsen.

Kärnan i vårt erbjudande

Sedan 2007 är Carnaby även en fullskalig leverantör av kommunikationslösningar på internet. Baserat på olika specialkompetens och bakgrund i vår arbetsgrupp har vi en både bred och djup kunskap om kommunikation på webben.

Carnaby arbetar alltså med strategi för digital kommunikation. Det innefattar:

  • webbanalys och mätningar,
  • webbstrategi för positionering och synlighet på internet (inkl sökmotorer) vilket syftar till att driva trafik och bygga varumärke,
  • att skapa arkitektur i samband med ombyggnad av webbplatser.

Affärsidén är att föra samman vår långa bakgrund från CRM-världen med en lika lång erfarenhet av kommunikation i digitala medier. Det gör bland annat att vi alltid utgår från resultat och mål när vi går in i uppdrag. Det är helt enkelt något som vi är inskolade i under vår tid i branschen. Och att vi har en tydlig utgångspunkt i målgruppernas önskemål och beteenden i vårt arbete.

Det är ett arv sedan tidigare. Och det är kärnan i det erbjudande som Carnaby kan ge.

Kontakta oss

14 + 14 =

Använd AMP om du vill lyckas med Lighthouse

Efter mitt förra inlägg om Lighthouse där jag använde en riktigt långsam WordPress-sajt som exempel känner jag att jag måste visa att det visst går...

Skapa ditt eget Google-sök

För några år sedan så var det populärt att skapa "egna Google-sök" i form av tama versioner av Google som bara sökte på ett antal utvalda sajter....

Andra har också frågat – oj vad de frågar!

I början av maj var det många svenska sajter som plötsligt tappade placeringar. I vissa sökområden kunde vi se att samtliga sökfraser som inte låg...

Lighthouse 8 är här och ditt betyg har ändrats

Igår presenterades Lighthouse 8. Det skedde just som vi har vant oss vid Lighthouse 7 (där det var flera stora förändringar mot Lighthouse 6) - och...

Lighthouse – vad mäts och hur förhåller det sig till Core Web Vitals?

Lighthouse kan användas på några olika sätt, men det dagliga är att använda det från utvecklarverktygen i Chrome. När du gör det, bör du först se...