I början av maj var det många svenska sajter som plötsligt tappade placeringar. I vissa sökområden kunde vi se att samtliga sökfraser som inte låg på förstaplatsen hade tappat position, och i mobila söket tappade faktiskt några förstaplaceringar position – åtminstone enligt Search Console och de flesta av spårningsverktygen. Vid kontroll så såg vi att positionerna ofta inte hade försämrats. Istället var det Google som hade flyttat upp objektet “Andra har också frågat” från längst ner på sidan till postioner betydligt högre upp på sidan.

För några finansiella sökfraser har jag till och med (på mobil) sett Googles frågeblock över organiska sökresultaten. Och det finns tecken på att det här frågeblocket visas högre upp i vissa nischer än i andra. Förutom finansiella sökresultat, så känns det som att Google placerar detta väldigt interaktiva objekt väl högt upp inom bil, energi och försäkring. I retail-resultat ser jag dem inte alls.

Här är ett exempel:

I videon syns det tydligt hur interaktiv funktionen är. Ju fler frågor jag fäller ut desto fler visar Google upp. Resultaten som visas är samtliga “utvalda utdrag”, och från det utvalda utdraget kan man gå vidare till en sökning på just den fråga som visas.

Det här leder till åtminstone tre saker

  1. Nästan alla sajter inom de nischer där frågeblocket visas har tappat position.
  2. Många sajter får, genom detta, fler exponeringar i sökresultat där det är väldigt trångt inom huvudfraserna.
  3. Det är dags att anpassa sidor efter de frågor som folk faktiskt ställer till Google.

Som SEO-konsult är jag skitirriterad på den här funktionen. Men som människa som ofta söker, och gärna inom områden där jag kanske inte är helt hundra på vad alla fraser betyder, så kan jag faktiskt tycka att frågorna, åtminstone bitvis, är rätt bra. Vad tycker du?