Vi hjälper företag med webbanalys i form av trafikmätningar och analys av besökarbeteenden. Konkret innebär webbanalys att vi genomför, själva eller tillsammans med våra partners, analyser inom olika områden:
- Mätning av vad som skapar trafik till en webbplats
- Rapportering av besökarbeteenden
- Statistiska analyser av besökarbeteenden
- Undersökningar
Webbanalys använder vi som det sammanfattande begreppet för dessa olika analyser med liknande eller olika syften. Till exempel att klargöra vad som skapar trafik till webbplatsen, analys av vilka källor som fungerar bäst (sökmotorer, kampanjer, köpta länkar, externa länkar etc), analys hur olika sökord leder till webbplatsen respektive till konkurrenter, hur välbesökta olika sidor på sajten är hur man beter sig på just den sidan, hur olika målgrupper beter sig på webbplatsen, vilka målgrupper som kan förväntas köpa något eller teckna upp sig för en intresseanmälan etc.
När vi arbetar med webbanalys försöker vi vara pragmatiska och börja med de områden som är mest väsentliga för att skapa en bild över viktiga beslutsområden. Beroende på uppdragsgivarens tidigare erfarenheter och också vilken typ av verksamhet det handlar om, kan vi gå vidare med fördjupande metodik.