Tysk webbdesign #ftw

Om jag säger tysk webbdesign, så vet jag att det uppstår märkligt nervösa reaktioner hos stora delar av webbsverige. En kommentar när jag hintade om den här bloggposten på Twitter var “den är verkligen upp och ner”. Och ur estetisk synpunkt är jag faktiskt...

Resultatsidor – har vi pratat om dem?

Ett ständigt återkommande ämne i mina möten med sajtägare är deras inställning till olika typer av resultatsidor. I kontexten av webbutiker betyder detta ofta kategorisidor, för WordPress-baserade sajter betyder det kategori- eller taggsidor och för...

Sökmotoroptimering av texten på sidan

En väldigt vanlig fråga kring sökmotoroptimering rör optimering av texten på webbsidor. Hur man ska skriva för att placeras så bra som möljigt på sökmotorerna helt enkelt. Vårt svar brukar vara att det visserligen finns en hel del att tänka på när man skriver...

Windows Live är live

Så är då (äntligen) MSN Live live på riktigt! Jag blir i alla fall omedelbart förflyttad från search.msn.se till www.live.com och det är väl lika bra det. Söktjänsten är bra, det är det inget att säga om. Jag får ungefär samma typ av resultat med svenska inställningar...

Läsliga URLar

En av de tekniska detaljer som brukar tas upp av så gott som alla sökmotoroptimerare är att URLarna (webbadresserna) ska innehålla de viktigaste nyckelorden för sidan de leder till. Det gör t.ex. det här inlägget, och det går nästan inte att besöka en sajt som handlar...

Se upp med vart och hur ni länkar!

Google har under våren gjort om väldigt mycket av rutinerna för hur de spindlar sajter och lägger till dem i sitt index. Omdaningen av denna bakomliggande infrastruktur har gått under smeknamnet Bigdaddy. I princip kan man säga att Googles webbspindel Googlebot har...