“I Internet[-klassen] så är effekten faktiskt samma sak som hur kreativ den är, hur många som velat ta del av den. Att vi skapar tid är inte en floskel, man måste därför ta hänsyn till interaktionen”, säger Gustav Martner apropå att Sverige tog storslam i Cyber-klassen i Cannes igår. Ã…tta svenska lejon blev utdelningen. Tre stolta guldlejon blev det för ”Visit Sweden” för Swedish tourist council av Farfar, ”Drömkök åt alla” för Ikea av Forsman & Bodenfors och ”Reassuringly safe” för Volkswagen av Daddy.

Men tro nu inte att Gustav Martner menar samma sak som vi när han talar om interaktivitet. Nej i reklamvärlden är Internet fortfarande någonting där man tänker helt visuellt, och med interaktivitet menar man att det ska hända balla grejjer på skärmen när man pekar och klickar.

Jag ser fram emot den dagen då någon i Cannes förstår vad en väl genomförd Internet-kampanj vill säga, där man har tagit hänsyn till riktig interaktivitet i kommunikation med en riktig publik. En kampanj som växer och utvecklas över tid och där besökarnas interaktion (och även fyskiska aktion) faktiskt i längden förändrar hela kampanjen så att verklig kommunikation uppstår.

Mitt privata guldlejon (guldlabradoren kanske?) går i år till SBAB och deras ränteblogg!