Jag får ofta frågor om sökmotoroptimering. Ofta lite i förbigående, från vänner och bekanta eller via sociala medier. Den här kom via ett DM på Twitter:

Fråga:
”En fulsajt som vill komma högt på Google, skulle det hjälpa om de (bland annat) skriver ett visst ord många gånger på sidan? Eller det är helt andra faktorer som gör att de rankar högt (ibland)?”

Bra fråga, men inte lika lätt att svara snabbt på. Ändå tillräckligt för att jag kunde ge ett snabbt svar relativt direkt. Men här kommer ett mer utvecklat svar:

Mycket förenklat då: Först måste vi skilja mellan sajt och sida. Och när det gäller sidor så måste sökfrasen finnas där, i de viktigaste positionerna. I fallande ordning: 

  1. Title-texten (den där som bara visas i flikens namn, men också blir rubrik i sökresultaten). 
  2. H1-rubriken. 
  3. Början av brödtexten. 
  4. Slutet av brödtexten: 
  5. (om texten är hyfsat lång) i mitten. 
  6. Använd underrubriker (h2) till synonyma fraser och semantiskt starkt relaterade fraser.

När vi breddar frågan till att handla om hela sajten så blir det mer komplicerat. Det är sällan bra att använda samma ord överallt på samma sajten. Ju svårare Google har att se vilken som är den bästa sidan på en sajt för en viss sökfras, desto svårare är det för sajten att ranka riktigt bra på den frasen.

Det är viktigt att sökfrasen som man vill synas på är den länkade texten från andra sidor på sajten och förstås, att inte andra sidor på samma sajt skickar samma signaler om att de sidorna också vill synas på samma sökfras (exempel på det är att två bloggposter en kategori och en tagg är väldigt lika på en blogg). 

I övrigt, i och med att Google, via sina AI, blir bättre på att faktiskt förstå språk, så ser vi att det blir viktigare att optimera en sida som söker en substantivfras även för dess verbfras och tvärtom. Särskilt när konkurrensen är tuff. Det är också så att Google ”förväntar” sig viss kontext om en sida ska ranka på en sökfras. Naturligt språk, rikt språk, synonymer och semantiskt kopplade ord blir viktigare och viktigare. Tänk Wikipedia!

===

Jag tycker om att svara på den här typen av frågor när jag har tid till det. Om du frågar och får ett svar, och inte är en kund, så kan det mycket väl hända att jag använder frågan och svaret här på Carnaby-bloggen. Jag ser det både som folkbildning och som ett vettigt sätt att förenkla för mig själv när samma fråga dyker upp många gånger. Så fråga på! Du hittar mig enklast på Twitter, via @nikkelin