Carnaby Solutions

  • Start
  • Synlighet
    • Sökmotormarknadsföring
    • AdWords SEM
    • Digital annonsering
    • Digital marknadsföring
  • Säljprocesser
    • Konvertering
    • Webbstrategi
    • Leda till butik genom off web sales
  • Analys
    • Nulägesanalys
    • Webbanalys
    • Analyser för varumärkesarbete
    • E-postmarknadsföring
    • Rapporter och rapportverktyg
  • Utbildning
    • Utbildning SEO
    • Utbildning Google Analytics
  • Arbetsgrupp
  • Blogg
  • Om Carnaby
  • Kontakt

Sökmotoroptimering av texten på sidan

12 januari, 2007 av Nikke 1 kommentar

En väldigt vanlig fråga kring sökmotoroptimering rör optimering av texten på webbsidor. Hur man ska skriva för att placeras så bra som möljigt på sökmotorerna helt enkelt.

Vårt svar brukar vara att det visserligen finns en hel del att tänka på när man skriver brödtexten på sidan, men att det inte räcker riktigt ända fram om detta är den enda åtgärden man tänker vidta i sin sökmotoroptimering. Ändå, när alltfler sitter och arbetar via publiceringssystem, så är just sökmotoroptimering av texten en av de få saker man kan påverka utan att behöva göra förändringar i publiceringssystemet.

Vad är text i sökmotorernas ögon?

Till att börja med bör vi slå fast vad som är text enligt sökmotorerna, och där kan man enkelt se att det finns flera samverkande element.

  1. Title-texten
  2. Description-texten
  3. Huvudrubriken
  4. Brödtexten
  5. Bildtexter och alt-attribut till bilderdessutom
  6. Text i länkar som pekar till sidan

När man skriver en brödtext, och har sökmotorerna som viktig mottagare, så är nästan alla eniga om att man bör nämna de tilltänkta sökfraserna tidigt i texten, tidigt i ett flertal stycken, inuti löpande text, i mellanrubriker samt i textens avslutning.

Desstuom bör man sträva efter att använda likartad text i title-texten, huvud-rubriken, description-texten, det inledande stycket på sidan, i alt-attributet till åtminstone en bild på sidan och allra helst i länkar som pekar in till sidan som ska placera sig bra för söktermen. Likartad skriver jag här eftersom texten fortfarande ska se smaklig ut för läsaren, och för att man inte vill riskera att sökmotorerna ser sidan som nyckelordsspam.
Det är egentligen hela hemligheten. Det svåra är att göra detta på ett intresseväckande och kanske säljande sätt. Och till det krävs det inte bara en sökmotoroptimerare. Nej till det krävs de en riktigt bra webbcopywriter.

Dela det här:

  • Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Google+ (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Tumblr (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att maila detta till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: seo, texter

Trackbacks

  1. Webmastern | 10 intressanta länkar om SEO skriver:
    30 mars, 2007 kl. 08:51

    […] Sökmotoroptimmering av texten på sidan […]

Du måste logga in för att kommentera.

Senaste inläggen

  • Ändringarna i Googles riktlinjer för webbansvariga
  • Tysk webbdesign #ftw
  • Resultatsidor – har vi pratat om dem?
  • Nikke pratar om Googles nya policy på SVT
  • Arbetet är igång

Bloggar

  • Nikke Lindqvist
  • Per Pettersson

Kontakta oss

Hitta till oss

Adress: Fridhemsgatan 15, 112 40 Stockholm
Epost: [email protected]
Telefon: +46-8-201001
loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.