Så var det dags för vårt veckobrev med veckans viktigaste nyheter igen. Vill du ha det i mailen istället i framtiden? I så fall kan du prenumerera här.

Inom SEO-sfären är det viktigaste som hänt och fortsätter hända även under nästa vecka att Google Core November-uppdateringen fortsätter att rulla ut. En bra sammanfattning av vad som pågår finns här:
➡️ https://www.safaridigital.com.au/blog/google-broad-core-update-algorithm-november-2021/

Google Search Console i ny form

Google Core-uppdateringen har gjort att några av oss har hängt extra mycket i Search Console under veckan, och den nya formen må vara gjord för bättre tillgänglighet och användarupplevelse, men personligen lider jag svårt av den babyblå färgen och alla de rundade hörnen.

AMP-formatet i blåsväder

AMP-formatet har fått utstå en kritikstorm från alla håll under de senaste veckorna. Twitter har meddelat att de stiger av projektet och inte längre automatiskt kommer att länka till AMP-versionen av en sida. Vi anser fortfarande att AMP, för sajter som inte är beroende av annonsintäkter, är en bra och smidig lösning att ge majoriteten av sajtbesökarna en snabb och smidig upplevelse. Visst finns det idag alternativ där Signed Exchanges (SXG) är den mest lovande, men för många sajter som har implementerat AMP, är det inte bråttom att byta än.
➡️ https://www.searchenginejournal.com/twitter-cancels-amp/427599/

Nya GDPR-riktlinjer för vad som räknas som överföring till tredje land.

GDPR är långtifrån över. Nu har den Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, under ledning av svenska IMY, antagit en ny riktlinje som klargör vad som utgör, och inte utgör, en överföring av personuppgifter till tredjeland. Rapporten är full av exempel på faktiska omständigheter, som att ta med sig datorn med arbetsgivarens databaser på till ett land utanför EU, eller hur det fungerar när en webbplats agerar som mellanhand mellan kunder från EU och en huvudman utanför. Det är läsvärt, men fortfarande krångligt. Vi fortsätter att rekommedendera en bra jurist för allting GDPR.
➡️ https://edpb.europa.eu/system/files/2021-11/edpb_guidelinesinterplaychapterv_article3_adopted_en.pdf

Facebooks trendanalyser under luppen

Facebook presenterade tidigare i månaden sin rapport över det mest spridda materialet på plattformen. The Markup har invändningar mot hur Facebook räknar och har därför startat en bot som löpande rapporterar denna typ av data. Den för syftet nystartade boten @citizenbrowser förklarar hur och varför:

Facebook testar användarstyrd flödesfiltrering

Och apropå vad som syns i våra Facebook-flöden: Nu testar Meta en volymväljare där användare kan välja inblandning i flödet. Man kan välja mer, mindre eller “lagom” (normal) inblanding i flödet från grupperna Vänner/familj, Grupper respektive Företag och offentliga profiler. Bra för de som främst vill hålla Facebook inom den personliga sfären och ännu bättre för Facebook som nu kommer att få ännu mer annonsering från företag som inte längre kan räkna med offentlig räckvidd.
➡️ https://www.facebook.com/business/news/introducing-more-control-for-brands-and-people-in-feed

TikTok-uppgörelsen klar

Minns ni att TikTok stämdes i USA för sitt överdrivna insamling av personuppgifter och spårning av sina användare? I veckan nåddes en uppgörelse som gör att amerikaner får dela på 92 miljoner US$. Invånare i Illinois kan få upp till 6 gånger mer än användare från andra områden. När domen delades och sajten där man kan anmäla sig som klagande spreds, så uppstod genast misstanken om att det i själva verket rörde sig om en scam för att samla in ytterligare användardata. Skönt ändå, med hälsosam misstänksamhet, om än i tolfte timmen.
➡️ https://www.today.com/money/tiktok-notification-about-settlement-payment-isn-t-scam-here-s-t239286

När Googles Knowledge Graph gissar fel

Det är alltid kul när smarta funktioner buggar ur. Här är ett färskt exempel.

Gustaf Jernberg - spelman med modern look

Vi är många som har imponerats av Googles sätt att presentera snabbdata vid olika namnsökningar. Wikipedia är nästan alltid ursprungskälla, men långt ifrån alltid. Och ibland blir det helt galet. Exempel på det är den häpnadsväckande moderna looken på Gustaf Jernberg, spelmannen från Valbo i Gästrikland, som dog för 57 år sedan.

Den välretuscherade bilden föreställer i själva verket en helt annan Gustaf Jernberg.

Och när vi ändå är inne på Knowledge Graph, så måste ju Doug Bowser, VD för Nintendo i USA, vara otroligt nöjd med sin: