Det finns lägen när alla förutsättningar och syften med arbetet inte är helt klara när vi blir kontaktade av ett företag för att hjälpa till med strategi för digital kommunikation. Vi genomför då förutsättningslöst en genomgång av nuläget och försöker identifiera vilka områden som bör prioriteras på kort sikt.
[Läs mer…]
Analys
Vi arbetar med analys av besökarbeteenden och trafik. Som hjälpmedel använder vi dels olika typer av rapportverktyg för sajtspecifika frågeställningar, dels statistisk analys för segmentering av individer som besöker webbplatsen (scoring).
Vår analys av trafik är inriktad på hänvisningskällor, sökmotorer och tracking av kampanjer. Beteendeanalyser kan ha olika syften:
- Att skapa en grund för utveckling av webbplatsens struktur.
- Att segmentera besökare, t ex att identifiera vilka som är benägna att bli kunder och vilka som inte är det på kort sikt.
- Att göra datainsamling och segmentering av besökare som en grund för försäljning av kunddata.
- Att genomföra analys av enskilda besökares benägenhet att agera på annonser med ett visst innehåll på en viss plats.
Webbanalys
Vi hjälper företag med webbanalys i form av trafikmätningar och analys av besökarbeteenden. Konkret innebär webbanalys att vi genomför, själva eller tillsammans med våra partners, analyser inom olika områden:
- Mätning av vad som skapar trafik till en webbplats
- Rapportering av besökarbeteenden
- Statistiska analyser av besökarbeteenden
- Undersökningar
Förstudie
I ett uppdrag för att skapa en webbstrategi börjar vi oftast med att genomföra en förstudie. Det kan helt enkelt innefatta en workshop där vår uppdragsgivare kan redovisa de förutsättningar som finns inför arbetet.
[Läs mer…]
Analyser för varumärkesarbete
När vi arbetar med analyser för synlighet eller konvertering skapar vi ofta insikter om målgruppers beteenden som är användbara inom kommunikation generellt och inte bara som en grund för konkreta åtgärder på webbplatsen.
[Läs mer…]
Rapporter och rapportverktyg
Det första man bör göra om man inte tidigare genom rapporter har följt hur besökarna på webbplatsen beter sig, är att installera någon form av rapportverktyg. En bra start är Google Analytics som är bra verktyg och dessutom gratis. För många företag är det fullt tillräckligt för att kunna dra slutsatser om besökare rörelser på webbplatsen.