Analys av sökbeteenden

Det område som ofta benämns keyword research eller nyckelordsresearch kallar vi på Carnaby för att bygga och underhålla ett frasmoln. Det handlar om att identifiera de sökfraser som målgruppen använder.

Att bygga ett frasmoln är en av grundstenarna i vår leverans och är viktigt, inte bara för att ta reda på vilka sökfraser som vi ska koncentrera oss på under SEO-processen, utan också för att det ger oss en förståelse för det sökområde som sajten ska konkurrera inom.

Vi utgår sällan från de vanligaste sökningarna som ger sajten trafik idag även om det förstås också är en datakälla, särskilt om sajten redan har en stabil synlighet. Oftast tittar vi snarare på vilka sökfraser de starkaste konkurrenterna rankar på. Under processen, som utgår ifrån konkurrensanalysen identifierar vi en grupp sökfraser som vi brukar benämna “Hollywood-fraser”. Det är de stora, breda, ofta eftersträvansvärda sökfraserna som används många tusentals gånger i månaden. Ofta är dessa enordssökningar, varumärkesnamn, och som sajtägare är de lika svåruppnåeliga som att lyckas i Hollywood – därav benämningen.

Utifrån Hollywood-fraserna gafflar vi oss fram till varianter, synonymer och hittar påfallande ofta sökfraser som används i stor utsträckning av målgruppen men som inte över huvud taget nämns på sajten vi ska arbeta med. Dessa sökfraser, som var och en har lägre sökvolym än Hollywood-fraserna utgör så gott som alltid majoriteten av sökfraserna som driver trafik till en sajt. Och när frasmolnet börjar bli färdigt utgör de även majoriteten av de identifierade sökfraserna.

Kontakta oss

    Använd AMP om du vill lyckas med Lighthouse

    Efter mitt förra inlägg om Lighthouse där jag använde en riktigt långsam WordPress-sajt som exempel känner jag att jag måste visa att det visst går...

    Skapa ditt eget Google-sök

    För några år sedan så var det populärt att skapa "egna Google-sök" i form av tama versioner av Google som bara sökte på ett antal utvalda sajter....

    Andra har också frågat – oj vad de frågar!

    I början av maj var det många svenska sajter som plötsligt tappade placeringar. I vissa sökområden kunde vi se att samtliga sökfraser som inte låg...

    Lighthouse 8 är här och ditt betyg har ändrats

    Igår presenterades Lighthouse 8. Det skedde just som vi har vant oss vid Lighthouse 7 (där det var flera stora förändringar mot Lighthouse 6) - och...

    Lighthouse – vad mäts och hur förhåller det sig till Core Web Vitals?

    Lighthouse kan användas på några olika sätt, men det dagliga är att använda det från utvecklarverktygen i Chrome. När du gör det, bör du först se...