En speciell sak att ta hänsyn till när det gäller webbplatser för detaljhandelsföretag är att det köp som kommunikationen ska leda till kanske inte sker på webbplatsen i sig. Syftet på webbplatsen kan vara att ge besökare ett underlag och inspiration för att locka till en butik och genomföra köpet.
Vi har en process för detta som vi kallar off-web sales som syftar till att definiera det hinder eller barriärer som kan finnas för att en besökare ska fatta ett beslut och bege sig till den aktuella butiken.
Vi klassar också besökare i denna process utifrån vilken grad av behov han eller hon har av en viss produkt. Och skapar en hypotes om en viss besökargrupp grundar sitt köpbeslut på en rationell eller emotionell grund.
Det finns ofta två övergripande syften med denna del av kommunikationen:
- Att motverka att besökaren går vidare till en konkurrent.
- Att motivera besökaren att agera nu istället för att vänta.
Vi arbetar praktiskt med vår uppdragsgivare i workshopform för att kartlägga dessa frågeställningar. Därefter ger vi en rekommendation på utveckling av funktioner och kommunikation för webbplatsen.