Att börja med att skapa en väl genomtänkt webbstrategi innan man bygger om sin webbplats borde ju bara en självklarhet. Men det finns oräkneliga exempel där man helt enkelt lämnar arbetet med kundprocesser (CRM) och analys och åt sidan och och istället går direkt på att ägna all tid åt formgivning och effekter.
Lite raljant kan man säga att många webbyråer skissar på en startsida som man utgår ifrån och sedan lägger man till undersidor. Utan att först klargöra syften och mål med webbplatsens roll på internet. Och utan att skapa funktioner och processer som stödjer de kommunikativa syftena.
Vår roll hos Carnaby är att arbeta i början av en planerad förändring och att skapa den webbstrategi som ligger till grund för den kommunikation som senare skapas.
En viktig del i webbstrategi är att definiera vilken affärsnytta webbplatsen kan tillföra, bland annat hur den stödjer företagets säljprocesser och program för kundlojalitet via internet. Med vår bakgrund inom CRM integrerar vi alltid ett fokus på kundnytta och säljdriv i vårt arbete med webbstrategi.
Vi kan ta ansvar för att leda detta arbete från planering till genomförd kommunikation.
Processen för webbstrategi innefattar några olika steg:
- Förstudie
- Definition projekt
- Strategiskt förslag
- Förslag på utveckling av arkitektur, funktioner och testmetodik