Carnaby Solutions

  • Start
  • Synlighet
    • Sökmotormarknadsföring
    • AdWords SEM
    • Digital annonsering
    • Digital marknadsföring
  • Säljprocesser
    • Konvertering
    • Webbstrategi
    • Leda till butik genom off web sales
  • Analys
    • Nulägesanalys
    • Webbanalys
    • Analyser för varumärkesarbete
    • E-postmarknadsföring
    • Rapporter och rapportverktyg
  • Utbildning
    • Utbildning SEO
    • Utbildning Google Analytics
  • Arbetsgrupp
  • Blogg
  • Om Carnaby
  • Kontakt

Personliga företagsbloggar

6 april, 2006 av Danne Lämna en kommentar

Urban på uppkopplat.se reflekterar, med avstamp i David Sifrys på Technorati tankar, över dilemmat för bloggare att hinna ägna sig åt det faktiska skrivandet på bloggen när administration och kringuppgifter tar så mycket tid så att man inte hinner. Han drar parallellen till företagsbloggar där ett hinder för bloggens existens är att personer som jobbar i organisationen faktiskt inte har tillräckligt med tid för att skriva.

Jag håller med Urban om att en blogg, även en företagsblogg, måste drivas med passion och en äkthet som signalerar att det är en person i organisationen som står bakom orden.

Eller i alla fall upplevas så. En skillnad är att den privata bloggen drivs av skribentens egna tankar, erfarenheter och känslor. Företagsbloggen drivs i första hand från de syften den har i uppgift att fylla, t ex att skapa en viss känsla eller preferens hos mottagaren. Och att hålla en hög och relationsskapande frekvens i kontakten med företagets tänkbara målgrupper (konsumenter, investorer etc). Det är det som gör företagsbloggen till en så intressant kommunikationskanal. Och som innebär att man både kan och bör ta in professionella kommunikatörer för att sköta bloggandet.

Företaget investerar inte tid och resurser i en blogg för att uttrycka en personlig uppfattning utan för att skapa en bild hos en målgrupp. Sedan kan stilgreppet vara sådant att kommunikationen uppfattas som personlig, direkt från marknadschefens egna funderingar osv. Kanske till och med kritisk mot företaget. Men det kan ju inte ske slumpmässigt utan inom ramen för en noga avvägd kommunikationsstrategi.

Det här är ju inget nytt när det gäller kommunikation. När VD:n säger väl valda ”personliga” ord så är det ofta en PR-konsult, med djup förståelse för verksamheten och dess syften. som har skrivit grunden. När ett personligt anpassat brev skrivs till en kund är det en reklam- eller DM-byrå som står för innehållet. Det är proffs på kommunikation som sköter det och proffsen kan ofta ta till sig företagets kultur och egenheter djupare och förmedla detta bättre än organisationens egna medarbetare. Det är därför man tar in experter.

Företaget avstår inte från att göra reklam för att marknadschefen inte hinner eller har förmåga att skriva copy, eller ställer in mediaträffen för att VD:n inte får till orden. Konsulter sköter det och företagsrepresentanterna kanaliserar informationen.

Företagsbloggar är en fantastisk kanal för att skapa relationer med kunder och andra målgrupper. Men bloggen måste ses just som som en kanal och rymmas inom den totala kommunikationsstrategi som ett företag följer.

Dela det här:

  • Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Google+ (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Tumblr (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att maila detta till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)

Arkiverad under: Kommunikation Taggad som: företagsblogg

Du måste logga in för att kommentera.

Senaste inläggen

  • Ändringarna i Googles riktlinjer för webbansvariga
  • Tysk webbdesign #ftw
  • Resultatsidor – har vi pratat om dem?
  • Nikke pratar om Googles nya policy på SVT
  • Arbetet är igång

Bloggar

  • Nikke Lindqvist
  • Per Pettersson

Kontakta oss

Hitta till oss

Adress: Fridhemsgatan 15, 112 40 Stockholm
Epost: info@carnaby.se
Telefon: +46-8-201001
loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.