Vi på Carnaby håller reda på veckans nyheter så att du slipper göra det själv. Här är de viktigaste nyheterna vecka 46 sett ur vårt perspektiv.

Nästa stora Google Core-uppdatering är igång

Google bekräftade på onsdagskvällen att nästa stora Google Core-uppdatering är igång. Namnet är förstås Google Core Update November 20201. Google beräknar att uppdateringen kommer att rullas ut under två veckor. Under tiden kommer sökresultaten att vara ännu rör(l)igare än de har varit sedan den stora Juli-uppdateringen äntligen började stabiliseras.

GDPR-nytt: Frankrike och Danmark lättar på reglerna

Vi ser ett trendbrott i GDPR-världen, när såväl Frankrike som Danmark verkar ha börjat lätta på implementationen av GDPR-regelverket. Andreas går igenom läget här:
➡️ https://www.carnaby.se/gdpr-nytt-danmark-och-frankrike-gor-det-lattare-att-analysera-sajttrafiken/

Google testar IndexNow

Google har bekräftat att de testar det nya IndexNow-protokollet som initierats av Bing och redan används av Bing och Yandex. Vi som tidvis har tvingats använda Search Console-funktionen för att be Google att återindexera nytt material tackar och hoppas att testet utfaller till belåtenhet för oss alla.
➡️ https://www.seroundtable.com/google-indexnow-32396.html

Lighthouse i version 9.0

Nu är version 9.0 av Lighthouse tillgängligt i Page Speed Insights och genom Lighthouse-APIet. Det innebär även en större uppfräschning av utseendet i Page Speed Insights, vilket är välkommet iom att många av oss kommer att hänga där igen, nu när Google har meddelat att Core Web Vitals kommer att börja bli en rankingfaktor även för Desktop-sök i mars 2022.
➡️ https://searchengineland.com/lighthouse-9-0-includes-api-changes-user-flows-updated-reports-and-more-376120

Google presenterar kundmatchning för Adwords

Ladda upp dina befintliga kunder och använd datat för att rikta eller undvika att rikta kampanjer mot dessa. (Tänk HBOmax – men tvärtom).
➡️ https://support.google.com/google-ads/answer/11129174?hl=sv

CTR fortsätter att sjunka för organiskt sök

seoClarity har gjort en gedigen undersökning av 750 miljarder sökträffar för 17 miljarder sökfraser och presenterat resultaten i en stor och mycket läsvärd rapport. Det är uppseendeväckande att så många som 65 % av sökningarna inte ledde till några som helst klick på organiska resultat. Detta är riktigt deppiga siffror för många brancher. Men också lärorika. Mobilt sök ger 86 % fler visningar än desktop samtidigt som mobila användare (fortfarande) är mindre benägna att klicka på de översta sökresultaten än desktop-användare.
➡️ https://www.seoclarity.net/mobile-desktop-ctr-study-11302/

Fler datavyer i Keyword Planner

Keyword-planner är go-to-verktyget för sökvolym för många, men datat har hittills främst visats som en årsgraf. Nu tillkommer fler, jämförande vyer, som år-mot-år och tremånaderstrender.
➡️ https://searchengineland.com/google-keyword-planner-tool-gains-year-over-year-3-month-change-and-trends-data-375916

Google My Business blir Google Business Profile och får nya funktioner

Viktigast: Nu kan samtliga förändringar göras direkt från Google-söket eller från Google Maps.
➡️ https://support.google.com/business/thread/133876833/introducing-new-updates-to-business-profile?hl=en

Identifiera besökare med Apples VPN

Efter iOS 15 – IPinfo lanserar en funktion för att kunna identifiera besökare som använders Apples VPN-funktion Apple Private Relay.
➡️ https://ipinfo.io/blog/ipinfo-apples-private-relay/

Ny lista över Googles IP-adresser

Du som vill identifiera vilka botar som verkligen är från Google, och inte bara låtsas att de är det kan ha nytta av detta:
https://searchengineland.com/google-publishes-the-list-of-googlebot-ip-addresses-375935