Skapa ditt eget Google-sök

För några år sedan så var det populärt att skapa "egna Google-sök" i form av tama versioner av Google som bara sökte på ett antal utvalda sajter. Jag hade en på min privata sajt som sökte igenom de 4-5 bloggar jag då publicerade mig på (o tempora o mores) - inklusive...

Andra har också frågat – oj vad de frågar!

I början av maj var det många svenska sajter som plötsligt tappade placeringar. I vissa sökområden kunde vi se att samtliga sökfraser som inte låg på förstaplatsen hade tappat position, och i mobila söket tappade faktiskt några förstaplaceringar position - åtminstone...

Lighthouse 8 är här och ditt betyg har ändrats

Igår presenterades Lighthouse 8. Det skedde just som vi har vant oss vid Lighthouse 7 (där det var flera stora förändringar mot Lighthouse 6) - och just innan det att Google ska låta Page Experience ta större plats i rankningsalgoritmerna. Skillnaderna mellan...

Nyckelordsstapling – en läsarfråga

Jag får ofta frågor om sökmotoroptimering. Ofta lite i förbigående, från vänner och bekanta eller via sociala medier. Den här kom via ett DM på Twitter: Fråga:"En fulsajt som vill komma högt på Google, skulle det hjälpa om de (bland annat) skriver ett visst ord många...

Byta språk i Googles tjänster

Om du, som jag, har tröttnat på Googles usla översättningar, eller tvingas byta språk i Google inför en presentation, så får du här två olika metoder att byta språk i Google-världen. Byta språk permanent Du kan förstås byta gränssnittspråk för samtliga Google-tjänster...

Ändringarna i Googles riktlinjer för webbansvariga

Det händer inte särskilt ofta, så när Google gör en större uppdatering av sina riktlinjer för webbansvariga (Google webmaster guidelines) så är det väl investerad möda att gå igenom vad som har förändrats. Här listar vi allt som är nytt, allt som har ändrats, allt som har delats upp och allt som har tagits bort. Det är spännande grejer, och vi tycker oss se en större emfas vid såväl on-site som on-page-faktorer. Det är tydligare än någonsin att Google vill ha kvalitet i sökresultaten, och att det nu är dags att verkligen säkerställa den kvaliteten.

Tysk webbdesign #ftw

Om jag säger tysk webbdesign, så vet jag att det uppstår märkligt nervösa reaktioner hos stora delar av webbsverige. En kommentar när jag hintade om den här bloggposten på Twitter var "den är verkligen upp och ner". Och ur estetisk synpunkt är jag faktiskt beredd att...

Resultatsidor – har vi pratat om dem?

Ett ständigt återkommande ämne i mina möten med sajtägare är deras inställning till olika typer av resultatsidor. I kontexten av webbutiker betyder detta ofta kategorisidor, för Wordpress-baserade sajter betyder det kategori- eller taggsidor och för...

Arkiv

Kontakta oss